VÁLSÁGKEZELÉSI INTÉZKEDÉSEK VÁLLALATTULAJDONOSOKTÓL (6. RÉSZ: HUMÁNERŐFORRÁS-DIMENZIÓ)

kovacsG.jpgAz elmúlt hónapokban többkörös interjúk révén 8 középvállalati cégvezető-tulajdonossal térképeztük fel a koronavírus okozta gazdasági krízis kapcsán tett válságkezelési intézkedéseiket, és azonosítottunk számos jó gyakorlatot, figyelembe véve az ír gazdasági minisztérium − még az influenzajárvány kapcsán kialakított (majd a Covid-19-re aktualizált) − módszertanát, megközelítésmódját. Mindezek alapján, valamint saját vállalatértékelési, vállalatépítési tapasztalatainkat felhasználva jelen összefoglalóban a humánerőforrás-gazdálkodás dimenzió mentén próbáljuk azonosítani a cégeket ért hatásokat és a kapcsolódó intézkedéseket. Az intézkedések egyik legerősebb közös nevezője, hogy a cégek elsősorban a fizikai kontaktusok számának csökkentése által próbálják mérsékelni a járványügyi kockázatokat és ezzel párhuzamosan megtartani a dolgozók elkötelezettségét.

Kulcsszavak: gazdasági hatások, válságkezelés, vállalattulajdonosok, humán erőforrás, vállalatépítés

Üzleti SZEmle - 2021. március

HUMÁNERŐFORRÁS-DIMENZIÓ:

Magában foglalja a humánerőforrás-menedzsmenttel kapcsolatos döntéseket, akár munkavállalói, akár vezetői szinten, továbbá a cégen belüli kommunikációt.

 

Hatások leírása:

  • Kulcspozíciókban dolgozó kollégák helyettesítési lehetőségének hiánya nem megoldott
  • A dolgozók munkahelyi bizonytalansága nő, ami kihathat munkájukra, elkötelezettségükre
  • Távoli/online munkavégzés esetén kevesebb közvetlen kapcsolat a vezetőkkel, döntéshozókkal, amely erősítheti, de gyengítheti is a munkavégzési morált
  • Esetleges „üresjáratok”, máskor intenzívebb munkavégzés korábban kiszámítható munkatevékenységekben, ami növelheti a kollégák bizonytalanságát, leterheltségét

Jelenlegi intézkedések leírása:

  • Teljes cég 4 vagy 6 órás munkaszerződésre áll át
  • Menedzsment tagok jövedelmének csökkentése
  • Külsős dolgozók leépítése
  • Túlórák megszüntetése, bónuszok eltörlése, részvényprogram felfüggesztése
  • Munkavégzésben hátráltatott kollégáknak angol képzés
  • Napi pozitív „hírek” kommunikálása kollégáknak csoportos mobilalkalmazáson keresztül
  • Havi egy tájékoztatás az összes kollégának, online, csoportos vagy elektronikus hírlevélben

Tervezett jövőbeli intézkedések leírása:

  • Munkakörök besorolása fontossági sorrendbe
  • Gyorsaság az intézkedéseknél, az ijedtség után nehezebb változtatásokat eszközölni
  • „Együtt sírunk, együtt nevetünk” (lemondás tulajdonosi osztalékról)

Forrás: https://dbei.gov.ie/en/Publications/Business-Continuity-Planning-%E2%80%93-Responding-to-an-Influenza-Pandemic.html

 

Összeállította: 

HABIL. KOVÁCS GÁBOR

Habilitált egyetemi docens, szakvezető, dékánhelyettes

Kautz Gyula Gazdaságtudományi Kar

Email cím: kovacsg@sze.hu

KRAUSZ ZOLTÁN

vállalatépítési szakértő

Email cím: zoltan.krausz@vallalatepites.hu

https://www.vallalatepites.hu