Üzleti modellek változása: a COVID-19 hatása
Priya Seetharaman [1] szerint kristálygömbjóslás sem segíthetne ma a Covid-19 (C-19) krízis üzleti szervezetekre gyakorolt teljes hatásának feltárásában. Minden ilyen munka ugyanis igényli a múltbeli tapasztalatokat, aminek sajnos hiányában vagyunk. Ebben a formában és környezetben még nem került krízisbe a világgazdaság.
Kulcsszavak: elemzési keretek, információs intenzitás, termékek és szolgáltatások, iparági üzleti modellek, agilitás, digitalizáció
Üzleti SZEmle - 2021. március
A legtöbb ország korlátozásokat vezetett be a csoportosulásra, munkahelyi működésre, ami drasztikusan írta felül az évtizedek óta kialakult folyamatokat, feladatokat és körülményeket, óriási változásokat hozott. Számos iparág ebben az új helyzetben nem tud működni a megszokott módon. Az információs termékeket és szolgáltatásokat előállító és szállító iparágak tovább működtek, a fizikai termékeket gyártók, a nagy élőmunkaigényű iparágak kénytelenek voltak minimalizálni a működésüket, ideiglenesen leálltak, a szolgáltatószektorban, oktatási rendszerben teljesen megváltozott a napi működés, ami számos problémát okoz. A legtöbb országban az alapvető fontosságú fizikai termékeket engedik gyártani, hiszen szükség van rájuk az emberek mindennapi életében. A kialakult helyzet megoldást kíván, ami nem megy drasztikus változások nélkül. Igaz ez a hagyományos, elterjedt üzleti modellekre is. A szerző három dimenzióban gondolkodik a krízis üzleti modellek változására gyakorolt hatásának megértésében: termék/szolgáltatás információintenzitása, a folyamat/értéklánc információintenzitása, valamint a termék/szolgáltatás alapvető tulajdonságai. Véleménye szerint ezekben a dimenziókban kell jelentős előrelépést tenni a krízisből való kilábalás és a helyreállítás érdekében. A dimenziókon belüli változtatás területeit a következőkben határozza meg:
- a digitalizáció erősítése és előnyeinek kiaknázása a termékek és szolgáltatások tulajdonságainak és értékesítésének az újragondolásában, az információáramlás javításában, a fizikai kapcsolatok minimalizálásában;
- a változások időben történő felismerésére és gyors reagálásra képes, rugalmas szervezetek és üzleti modellek kiépítése;
- új partnerek keresése és a velük való kapcsolat kialakítása, a működő értékláncok és mechanizmusok újragondolása, új stratégiai kapcsolatrendszerek kiépítése;
- az új értékek létrehozására való folyamatos törekvés a normál üzletmenetben, a kreativitás erősítése a napi működésben.
A szerző gondolataihoz kapcsolódva lényegesnek tartjuk a globális kapcsolatok és értékek megtartása és kiaknázása mellett a lokális értékláncok kiépítésére való törekvés támogatását.
Forrás: [1] PriyaSeetharaman [2020]: Business models shifts: Impact of Covid-19, International Journal of Information Management, Volume 54
Összeállította:
KOVÁCS NORBERT
Ph.D., egyetemi docens
Kautz Gyula Gazdaságtudományi Kar, Nemzetközi és Elméleti Gazdaságtan Tanszék
kovacsn@sze.hu