ÚT A JÖVŐBE: FELKÉSZÜLTÜNK AZ ÖNVEZETŐ FORRADALOMRA?
Az önvezető technológiának, napjaink paradigmaváltó innovációjának alkalmazása a közlekedésben új alapokra helyezi a mobilitásról alkotott jelenlegi elképzeléseinket. Az autonóm járművek hatásai, sőt komplex, szerteágazó hatásrendszere azonban nem korlátozódik kizárólag a közlekedés területére: alapvető gazdasági, társadalmi, jogi, intézményi, területi, szociális változásokat indukál.
A napjainkban természetesnek tekintett keretrendszerre alapozva elképzelni is nehéz, hogy mennyire változtatja meg életünket, szokásainkat, napi rutinunkat, a térhez való viszonyunkat, ha a megszokott, hagyományos személygépjárművek helyett izgalmas, új önvezető járművek teszik lehetővé mobilitásunkat. A (nagy)városok integrált autonóm személy-és áruszállítási rendszerei a jövőben hatékony megoldást kínálhatnak a torlódásokra, a zsúfoltságra és a légszennyezettségre, az újrahasznosított terek pedig élhetőbbé tehetik a várost. A globális ellátási lánc, vele együtt a termelési rendszerek is átalakulnak az önvezető technológia alkalmazásának hatására, éppúgy, mint fogyasztási szokásaink, preferenciáink. Ebbe a forradalmian új helyzetbe vezet be bennünket a Csizmadia Zoltán és Rechnitzer János által szerkesztett Önvezető járművek világa – Társadalmi hatások és kihívások című könyv, amely az Akadémiai Kiadó gondozásában jelent meg, online formában. A Széchenyi István Egyetem kutatói és a SZTAKI munkatársa által jegyzett könyvben a témában releváns hazai és nemzetközi elméleti modellek, tudományos kutatási eredmények és a szerteágazó hatásrendszerek áttekintése vezeti fel a hazai empirikus kutatás eredményeinek ismertetését. A kötet szerzői reprezentatív kérdőíves felmérésükben a 18 éves és annál idősebb magyar lakosok körében vizsgálták az önvezető járművekkel kapcsolatos attitűdöket, várakozásokat. A kutatás eredményei szerint a magyar társadalom nagyobb része (50-60%) hallott már az önvezető járművekről, de csak körülbelül 1-5%-a rendelkezik róluk személyes tapasztalattal (ült önvezető járműben). A nemzetközi trendekkel összhangban, hazánkban is (egyelőre) inkább semleges a társadalom viszonya az új technológiához; a válaszadók egynegyede lelkesen várja, nagyjából ugyanakkora hányada pedig kétkedve fogadja az önvezető járműveket.
Forrás: https://mersz.hu/dokumentum/m813aojv__1/
Összeállította:
MADARÁSZ ERIKA ZSUZSANNA
PhD-hallgató
Széchenyi István Egyetem – Regionális- és Gazdaságtudományi Doktori Iskola
madarasz.erika.zsuzsanna@sze.hu