ÉRTÉKELÉS: AZ EU MAJDNEM VÉGLEGES KÖLTSÉGVETÉSI CSOMAGJA 2021–2027

rámháp.jpgEz a szakpolitikai értékelés bemutatja az EU 2021–2027 közötti költségvetési csomagját, ideértve az Európai Unió helyreállítási eszközét, az úgynevezett „Next Generation EU”-t (EURI-NGEU), az EU döntéshozatali folyamatát és a folyamat jelenlegi helyzetét.

Kulcsszavak: Covid-19; Európai Unió; regionális politika

Üzleti SZEmle - 2021. április

  1. Az EU 2021–2027 közötti költségvetési csomagja jelentős előrelépést jelent: Az EU 2021–2027-es költségvetési csomagja jelentős közös erőfeszítés a Covid-19-járvány következtében kialakult súlyos gazdasági válságra adott válaszként. Az Európai Unió helyreállítási eszköze, az EURI-NGEU kiegészíti a szokásos többéves pénzügyi keretet (MFF) egy, az Unió nevében az Európai Bizottság által felvett tőkepiaci hitel révén. Ez a közös hitelfelvétel nem növeli az államadósság szintjét. Az EURI-NGEU egyharmaddal növeli az EU összes (vissza nem térítendő) költségvetési kiadását reálértéken, és további egyharmadot biztosít hitelek finanszírozására.
  2. Az EU teljes költségvetése továbbra is csekély, még akkor is, ha az EURI-NGEU-t is tartalmazza: Míg a többéves pénzügyi keret (MFF) és az EURI-NGEU együttesen lenyűgözőnek tűnik a 6-7 éven át halmozódó abszolút euróösszegek alapján (és az éves GDP-hez viszonyítva), méretük valójában csekély az EU ugyanerre az időszakra vetített összesített GNI-jét tekintve. A 2021–2027-es költségvetési időszakban az EU összesített GNI-jéhez viszonyítva a többéves pénzügyi keret 1,1%, az EURI-NGEU nagysága pedig 0,77%, amely 0,4%-os kiadási részt (támogatások és garancia céltartalékok) és 0,37% hitelkeretet tartalmaz.
  3. Az uniós költségvetési csomag kiegészíti az EU központi bankjainak mennyiségi lazítását: Az EU költségvetési csomagja nem helyettesíti, hanem kiegészíti az Európai Központi Bank mennyiségi lazítás (QE) politikáját, amelyre 2020-ban nagy szükség volt, és még 2021-ben is nélkülözhetetlen marad.
  4. Az EURI-NGEU fellendíti az állami beruházásokat és hozzájárulhat a COVID által kiváltott hiányok finanszírozásához: Az EURI-NGEU mindenekelőtt üdvözlendő állami beruházási impulzust fog adni a strukturális változásokhoz – és emellett mérsékelten fokozhatja a kisebb közös uniós költségvetési stabilizációs szakpolitikai válaszokat (a „Vészhelyzetben a munkanélküliségi kockázatok mérséklésének támogatása” elnevezésű hitelprogram, a SURE révén) azáltal, hogy hozzájárul a Covid által kiváltott előre jelzett hiányok finanszírozásához, de ezt csak kis mértékben teheti meg az államadósság növelése nélkül.
  5. Az EURI-NGEU hatása jelentős lehet azokban az EU-tagállamokban, ahol az egy főre jutó jövedelem átlag alatti: Számos, átlag alatti egy főre jutó jövedelemmel rendelkező uniós tagállam esetében az EURI-NGEU hatása jelentős lehet a strukturális fejlesztések, és potenciálisan a Covid által kiváltott fiskális hiány finanszírozása érdekében.
  6. Az Európai Tanács csökkentette a Bizottság javaslatát a létfontosságú programok tekintetében: A Bizottság javaslatához képest az Európai Tanács 2021–2027 közötti végleges uniós költségvetési csomagban a következőket tervezi:
    1. az EU stratégiai beruházásainak jóval kisebb mértékű növekedése (a 2014–2020 közötti uniós MFF-szint 2018-as áraihoz viszonyítva), ideértve a fizetőképesség támogatását és a stratégiai értékláncokat is;
    2. a külső fellépések finanszírozásának csökkenése (a 2014–2020-as uniós MFF-nek a 2018-as áraihoz viszonyítva), ideértve a Szomszédsági, Fejlesztési és Nemzetközi Együttműködési Eszközt (NDICI) és a humanitárius segítségnyújtást is, utóbbi csaknem 10%-kal csökken.
  7. Üdvözlendő a célkitűzés, hogy az éghajlattal kapcsolatos kiadások MFF 30%-ára nőjenek, de nagy eséllyel elérhetetlen: Noha a 2021–2027-es végleges uniós költségvetési csomag 30%-os éghajlat-kiadási célkitűzése nagyon örvendetes, kevésbé következetes, mint a Bizottság által javasolt alacsonyabb cél, és meglehetősen nagy annak a veszélye, hogy a cél egyáltalán nem teljesül majd.
  8. A bevételi oldalon továbbra sem teljes az előrelépés és hamarosan további tárgyalások következnek: Az EU költségvetésébe 2021-től kezdődően a műanyag hulladék mennyiségén alapuló új nemzeti hozzájárulás örömteli, bár ennek mértékét gyengítette az Európai Tanács által az átlag alatti egy főre jutó jövedelemmel rendelkező tagállamok átalányösszegű kedvezménye. Az új saját források ütemtervéről szóló Intézményközi Megállapodás (IIA), mint az EU költségvetésének bevétele, különösen a jövőbeni kamatfizetések és az EURI-NGEU kiadások hitelfelvételeinek visszafizetése érdekében üdvözlendő, de ez csak a kiindulópont.
  9. Az Európai Tanács néhány tagállam kiváltságaként növelte az „árengedményeket”: Az Európai Tanács elmulasztotta a lehetőséget, hogy a Brexit után fokozatosan megszüntesse a GNI-alapú nemzeti hozzájárulásokra vonatkozó összes engedményt, miközben a tagállamok egy kis csoportjának rendkívüli kiváltságait még növelte is. Ez jelzi a reform szükségességét.

Forrás: Thomas Reininger (2021): The EU Budgetary Package 2021 to 2027 Almost Finalised:
An Assessment. The Vienna Institute for International Economic Studies. 2021. február
https://wiiw.ac.at/the-eu-budgetary-package-2021-to-2027-almost-finalised-an-assessment-dlp-5627.pdf

Összeállította:

RÁMHÁP SZABOLCS

PhD, egyetemi adjunktus

Vezetéstudományi- és Szervezeti Kommunikáció Tanszék

ramhap@ga.sze.hu