AZ UKRÁN-OROSZ HÁBORÚ AZONNALI KÖZVETLEN HATÁSAI AZ AUTÓIPARBAN

Az ukrán-orosz háború súlyos gazdasági következményekkel jár. Minél hosszabb ideig folytatódnak a harcok a két fél között, annál súlyosabb következményekkel jár majd ez a helyzet. Az autógyárak jelentős termelési és értékesítési kiesése mellett, a kereskedelmi szankciók is veszélyt jelentenek a gyártók gazdasági stabilitására. A covid-19 és a globális chip ellátási problémák miatt valószínűleg fokozódni fognak ezek a problémák.

Az ukrán-orosz háború hatásai már érezhetően befolyásolják az európai és globális gazdaságot. A gyártók próbálják felmérni, mennyire fogja befolyásolni a háború, a covid-19 miatt már így is nehéz helyzetben levő autóipart. A konfliktus leghamarabb érzékelhető következménye nyersanyag, és alkatrész ellátási problémákként jelentkezik. Az Ukrajnából származó nyersanyagok ugyanis jelentős forrásai az európai termelőknek, például az Európába importált félkész acél 29%-a Ukrajnából kerül beszerzésre.  Ezentúl, Ukrajna jelentős nemesgáz exportőr, például a chip gyártásban használt neon gáz felhasználásának 45%-54%-a Ukrajnából származott 2021-ben. Alkatrész ellátásban a nagy európai autógyárak már most hiányt szenvednek, ugyanis számos modell gyártásához elengedhetetlen kábelkorbácsokat importáltak a gyártók Ukrajnából. Ennek a következményeképp, a Volkswagen leállást jelentett be az egyik leg jelentősebb, Wolfsburgban található gyárában is (U.S. Department of Commerce, 2019).

Az ellátási láncokban mutatkozó problémákon túl fontos gazdasági következményei lesznek az Oroszországgal szemben való gazdasági fellépésnek. Az autógyárak jelentős része beszünteti tevékenységét az országban, például a Toyota, a Volkswagen, a Daimler Trucks, a Honda, a Ford, a Mazda, a General Motors, és a Volvo is. Ezek a gyártók nem csak gyártási folyamataikat szüntetik be a két országban, hanem minden üzleti tevékenyégüket, így az exportot, és az értékesítést is. Figyelembe véve, hogy mekkora gyártási és értékesítési veszteséget könyvelhetnek majd el a gyártók, mindenképpen nagy volumenű gazdasági következményei lesznek a háborúnak. (Westbrook, 2022).

A közvetlen következményeken túl számolnunk kell a közvetett hatásokkal melyek elérik az egész világgazdaságot, így az autóipart is. Ezek közé tartoznak azok a gazdasági, kereskedelmi szankciók is melyek Oroszország elgyengítésére irányulnak. Ilyen például az Oroszországból érkező nyersanyagok mellőzése, ami már az energia árak színvonalán is mutatkozik, illetve a SWIFT pénzügyi rendszerből való kitiltás is, mellyel jelentősen megnehezítenek minden orosz vonatkozású kereskedelmi tevékenységet.

Forrás: U.S. Department of Commerce (2019). Steel imports report: European Union. (https://legacy.trade.gov/steel/countries/pdfs/imports-eu.pdf), Westbrook, J. (2022. március 3). How Russia's war with Ukraine will impact the auto industry. MotorTrend. (https://www.motortrend.com/news/russia-ukraine-war-sanctions-supplies-economy-car-industry).

A témával a SZE Járműipari Kutatóközpontban működő gazdasági kutatócsoport foglalkozik, az együttműködés, és kutatási tevékenység iránt érdeklődő minden kollégát, hallgatót szívesen várnak egyeztetésre.

Összeállította:

MOLNÁR PÉTER

Egyetemi hallgató, Kutatási gyakornok
Széchenyi István Egyetem, Kautz Gyula Gazdaságtudományi Kar, Járműipari Kutatóközpont
molnar.peter@ga.sze.hu