A TURIZMUS IPARÁG ÚJRAINDÍTÁSA
A tanulmány a Covid-19-helyzet következtében kialakult hatásokat és kihívásokat tárgyalja a turizmus ágazatban mind az elméleti mind a gyakorlati szakemberek számára. A hatások, cselekvések, tapasztalatok a turizmusban jelen lévő három fő érintett – kereslet, kínálat (desztináció-menedzsment) és a politikai döntéshozók szempontjából kerülnek bemutatásra a válság kezdetekor, a helyreállítás és az újraindítás szakaszában.
A szerző azonosítja a szakterület kutatói számára azokat a kutatási területeket, melyek a jövőt meghatározhatják:
- a személyes adatok védelme, applikációk használata az etikai irányelvek betartása mellett;
- innovációk, újítások, amik a sikeres működés és újranyitás szempontjából szükségesek;
- a globális-lokális paradoxon érvényesülése a közlekedés újraszervezésében és az ellátási láncok újragondolásában;
- az egyéni érdekek – biztonság és egészségügyi megfontolások – vizsgálata a turisták döntéshozásakor;
- a jelenlegi helyzetre kihívásként tekinteni és a szükséges változtatásokat megtenni;
- a turisták érintettségének növelése a helyi közösségek és a munkavállalók iránt, a járványügyi szabályok fokozott betartása érdekében;
- a turizmushoz köthető high-tech szolgáltatások és érintésmentes megoldások kidolgozása;
- reaktív és proaktív fenntarthatósági stratégiák kidolgozása a poszt-Covid időszakra a profitcélok érdekében.
A szerző emellett bemutatja a Covid-19-járvány turizmusra gyakorolt hatásait és lehetséges kutatási területeit az érintettek szemszögéből a pandémia három szakaszában.
Lehetséges kutatási irányok a kereslet, vagyis a turisták szempontjából a válság kezdetekor:
- a trauma hatása az utazási attitűdökre, jövőbeli utazási szándékra;
- kríziskommunikáció hatása a turisták észlelt kockázatára, döntéshozatalára, jövőbeli utazási szándékára és a szolgáltatás minőségének megítélésére;
- az álhírek hatása a turisták észlelt kockázatára és a desztánáció imázsára;
- a foglalási rendszerek és a lemondási politika szigorításának hatása a turisták attitűdjére és viselkedésére.
Lehetséges kutatási irányok a kereslet, vagyis a turisták szempontjából a helyreállítás szakaszában:
- a biztonsági és az egészségügyi előírások hatása a turisták attitűdjére, döntéshozására és viselkedésre;
- szegmentációs stratégiák és kritériumok (érték, életstílus, biztonság stb.);
- a társadalmi elszigetelődés, a túlzott közösségi médiahasználat hatása az emberek mentális, pszichológiai egészségére, a turisták attitűdjére és utazási szándékára;
- a helyi desztinációk iránti növekvő igény, valamint az utasok mobilitásának és preferenciáinak elemzése;
- a tömegturizmus és a klímaváltozással kapcsolatos problémák ismeretének vizsgálata.
Lehetséges kutatási irányok a kereslet, vagyis a turisták szempontjából az újraindítás szakaszában:
- az „új turisták” motivációinak, magatartásának, döntéshozatali folyamatának megértése (célorientált utazás, desztinációk új oldalának megismerése, a luxusutazás újradefiniálása);
- a Covid-19 következtében kialakult gazdasági recesszió, depresszió turizmusra gyakorolt hatásának megértése;
- az új árazási stratégia, foglalási rendszer, szegmentálási és kommunikációs stratégia megértése;
- a virtuális turizmussal kapcsolatos fogyasztói tapasztalatok megismerése (vélemény, elfogadás, használat, elégedettség);
- az új technológia elfogadásának megértése (1. ábra).
1. ábra: Lehetséges kutatási irányok a keresleti oldal vizsgálatára
Lehetséges kutatási irányok a kínálat, vagyis az üzleti, piaci szereplők szempontjából a válság kezdetekor:
- az egyén biztonságának és stabilitásának biztosítása;
- az online lehetőségek, a virtuális csatornák kiépítése a bizalom és a márkaépítés érdekében;
- a dolgozók felé történő kommunikáció;
- az egészségügyi, biztonsági előírások betartása;
- pénzügyi likviditás biztosítása.
Lehetséges kutatási irányok a kínálat, vagyis az üzleti, piaci szereplők szempontjából a helyreállítás szakaszában:
- a digitális kihívások tanulmányozása;
- dolgozók (át)képzése;
- hűségprogramok és új üzleti modellek kidolgozása a turisták bizalmának megteremtése érdekében.
Lehetséges kutatási irányok a kínálat, vagyis az üzleti, piaci szereplők szempontjából az újraindítás szakaszában:
- új versenytársak;
- a virtuális turizmus, mint helyettesítő, vagy kiegészítő termék;
- új start-up vállalkozások megjelenése a turizmus értékláncban;
- új működési elvek megfogalmazása;
- új szegmensek megcélzása (2. ábra).
2. ábra: Lehetséges kutatási irányok a kínálati oldal vizsgálatára
Lehetséges kutatási irányok a politikai döntéshozók szempontjából a válság kezdetekor:
- a közpénzek áttekinthetősége, hatékonysága;
- a lobbicsoportok érdekeinek érvényesítése a forrásallokáció kapcsán;
- a kríziskommunikáció és a felhasználók által generált tartalmak desztinációra és márkaimázsra gyakorolt hatása;
- a desztináció márkázása, imázsának építése.
Lehetséges kutatási irányok a politikai döntéshozók szempontjából a helyreállítás szakaszában:
- a kormányzati intézkedések hatékonyságának vizsgálata;
- a kríziskommunikáció hatásának feltérképezése a turisták attitűdjére, utazási szándékára és a desztináció imázsára.
Lehetséges kutatási irányok a politikai döntéshozók szempontjából az újraindítás szakaszában:
- a turizmus infrastruktúrájának belföldivé tétele;
- globális együttműködés a klímaváltozás és fenntarthatóság problémáinak megértése érdekében;
- a kormányzati intézkedések és támogatások hatásának megértése (3. ábra).
3. ábra: Lehetséges kutatási irányok a politikai döntéshozatal vizsgálatára
A tanulmány kiemelten hasznos lehet a turizmus területén dolgozó elméleti és gyakorlati szakemberek számára, hiszen számos olyan aspektust felvet, ami a pandémia lehetőségként (poraktív stratégia) történő figyelembevételével számol, illetve a kutatók számára lehetséges kutatási irányokat azonosít.
Forrás: Sigala, Marianna (2020) Tourism and COVID-19: Impacts and implications for advancing and resetting industry and research, Journal of Business Research, Volume 117, Pages 312-321, ISSN 0148-2963, https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2020.06.015.
Összeállította:
KELLER VERONIKA
PhD, egyetemi docens,
Marketing és Menedzsment Tanszék, Kautz Gyula Gazdaságtudományi Kar, Széchenyi István Egyetem
kellerv@sze.hu