A KÍNAI TURIZMUS FELLENDÜLÉSÉNEK TANULSÁGAI
Miután a Covid-19 2020 elején megtépázta mind Kínában, mind a világ szinte területén a turisztikai szektort, Kína turisztikai ipara lassan, de láthatóan elkezdett felépülni. A McKinsey a koronavírus-válság kitörése óta nyomon követte az utazók hangulatát Kínában. Négy fázisból álló felmérést végeztek, összesen nyolc kínai városban 1600 válaszadó megkérdezésével. A legutóbbi, januárban végzett felmérés azt mutatta, hogy bár a kínai járványhelyzet egyelőre a világ egyik legkedvezőbb esete, de ennek ellenére a kínai turizmust csupán részleges és ingadozó fellendülés jellemzi. Az időleges kudarcok meggátolhatják a prepandémiás szintre való visszatérést, és egyes alágazatok jobban járnak, mint mások. Annak ellenére, hogy a belföldi utazási szektorban tavaly április és augusztus között biztató tendenciák mutatkoztak, az új Covid-19 esetek és a kormányzati intézkedések csökkentették az utazók bizalmát.
Kulcsszavak: Kína, túrizmus, nem lineáris fellendülés; post-covid
Üzleti SZEmle - 2021. május
A 2021. januári felmérés azt mutatja, hogy a kínai utazni vágyók kevésbé érzik magukat biztonságban, mint pár hónappal korábban. Mindezek mellett látható fejlemény, hogy a belföldi rövid és hosszabb távú utazásokat lényegesen biztonságosabbnak érzi az utazóközönség, mint a külföldi utakat. Ezekből az eredményekből kiolvasható egyúttal, hogy a turisztikai szektorban a félelem és a járványhelyzettel kapcsolatos hiedelmek és információk erősen befolyásolni fogják az iparág fellendülését. Az esetleges vírusvariánsok nagymértékben képesek befolyásolni az utazóközönség döntését. Kína esetében ez annyit jelent, hogy elsősorban a belföldi turizmus lesz a felépülés hajtómotorja, de akár ezt is visszavetheti a félelem, mely jól lemérhető volt a februári újévben tapasztalt szállodai és belföldi repülési foglalások visszaesésében.
Az elemzés kiemeli, hogy az utazók bizalmán túlmenően a kormány, a vállalatok és más hatósági intézmények által bevezetett korlátozások határozzák meg végső soron azt, hogy a kínai utazási szektor milyen gyorsan kapaszkodik vissza. Mindez a tény pedig arra enged következtetni, hogy nem lesz ez másként a világ egyéb országaiban sem.
A tanulmány a post-Covid-érában három területet ajánl a vállalatok figyelmébe: egyrészt a járvány a digitális csatornák fele terelte az embereket, így turizmusnak is fel kell készülnie a digitális marketing térnyerésére. Emellett felerősödik az agilis vezetés és alkalmazkodás szerepe, illetve a külföldi utakat kerülő luxusturisták szerepe fog az elkövetkezendő időszakban növekedni.
Forrás: Guang Chen, Will Enger, Steve Saxon, and Jackey Yu (2021) China’s travel sector is
undergoing a nonlinear recovery: What should companies do?, letöltés: https://www.mckinsey.com/~/media/mckinsey/industries/travel%20logistics%20and%20infrastructure/our%20insights/chinas%20travel%20sector%20is%20undergoing%20a%20nonlinear%20recovery%20what%20should%20companies%20do/chinas-travel-sector-is-undergoing-a-nonlinear-recovery-what-should-companies-do.pdf?shouldIndex=false
Összeállította:
LŐRE VENDEL
PhD, egyetemi docens
Marketing és Menedzsment Tanszék, Kautz Gyula Gazdaságtudomány Kar
lore@sze.hu