A fenntartható márkák és a vásárlási szándék
A tanulmány a fenntartható és a helyi márkákkal kapcsolatos fogyasztói szokásokat vizsgálta a pandémia idején. A felmérés módszertani hátterét Ajzen tervezett viselkedés elmélete (Theory of Planned Behaviour) adta, amely kimondja, hogy minél erősebb a szándék egy viselkedés végrehajtására (jelen tanulmányban a fenntartható és a helyi márkák vásárlási szándékára), annál nagyobb valószínűséggel következik be maga a viselkedés.
A felmérés a szándék és az azt meghatározó három tényező – az attitűd, a szubjektív norma és az észlelt viselkedés-kontroll – kapcsolatának vizsgálatára terjedt ki. A primer kutatás Spanyolországban és Romániában zajlott, a kérdőíves felmérés célcsoportját 20–30 év közötti fiatal felnőttek képezték.
Kulcsszavak: fenntarthatóság, tervezett viselkedés elmélet, pandémia, vásárlási szándék
Üzleti SZEmle - 2021. június
A vizsgálat eredményei alátámasztották a tervezett viselkedés elmélet érvényességét az elemzett minta esetében: a fenntartható márkákhoz való hozzáállás szignifikáns pozitív hatást gyakorol a vásárlási szándékra; ugyanakkor a szubjektív normák és észlelt viselkedés-kontroll is kedvezően befolyásolják azt. A felmérés az országok közötti eltéréseket is kimutatta a vásárlási szándék vonatkozásában: a spanyol részminta esetében magasabb érték figyelhető meg.
A kutatás jelentőségét alátámasztja, hogy rávilágított a fogyasztói magatartás és az élettapasztalatok szoros kapcsolatára, kiemelte vállalati szempontból a fenntarthatóság jelentőségét, valamint kihangsúlyozta a vizsgált országokban tapasztalható eltéréseket is.
Forrás: Alexa, L.; Apetrei, A.; Sapena, J. (2021): The COVID-19 Lockdown Effect on the Intention to Purchase Sustainable Brands. Sustainability 2021, 13, 3241. Letöltve https://doi.org/10.3390/su13063241 (2021. június 10.)
Összeállította:
KOLTAI JUDIT PETRA
PhD, egyetemi docens
Gazdasági Elemzések Tanszék
koltaij@sze.hu