A COVID-19-JÁRVÁNY HATÁSA A CÉGÉRTÉKRE

Kovács G.jpgAz elmúlt egy év gazdasági megtorpanása után, az oltási programok által biztosított reménybeli kilábalást feltételezve próbálom meg saját vállalatértékelési tapasztalataimat, valamint a PricewaterhouseCoopers (PwC) módszertani ajánlásait felhasználva összefoglalni, a járvány milyen főbb hatásokat okozott, hogyan befolyásolta (befolyásolja) a vállalkozások értékét, különös tekintettel a pénzügyi piacokon nem jegyzett kis- és középvállalkozásokra.

Kulcsszavak: járvány, gazdasági hatások, cégérték, vállalattulajdonosok, cégeladás

Üzleti SZEmle - 2021. április

Rendkívüli helyzetekben, mint a mostani járványidőszak is, a „békeidőkbeli” cégértékelési megközelítések csupán korlátozott mértékben, jelentős kiegészítésekkel alkalmazhatóak. Ennek megfelelően szeretném felhívni a figyelmet három speciális összefüggésre, melyek a jelenlegi helyzetben minden eddiginél nagyobb súlyt kapnak és véleményem szerint fontos hatást gyakorolnak a cégértékre:

  1. A cash-flow stabilitása
  2. A piaci hozamszint alakulása
  3. Potenciális vevők száma és informáltsága

A CASH-FLOW STABILITÁSA

Megfelelő finanszírozási környezet esetén a cash flow rövid-, illetve akár közép-távú alakulása önmagában általában nem meghatározó tényező a cégérték alakításában. A járványidőszakban ugyanakkor a vállalkozás reálgazdasági teljesítménye mellett a finanszírozási lehetőségek alakulása is jobban befolyásolja a cég értékét, ami jellemzően negatív hatást eredményez.

A PIACI HOZAMSZINT ALAKULÁSA

Egy vállalkozás értéke időben nem mindig állandó, még azonos teljesítmény mellett sem. Egy cég értéke tehát mindig relatív abban az értelemben, hogy a befektető (potenciális vevő) kockázat-hozam átváltásának arányát is tükrözi. Járványidőszakban, amikor a bizonytalanság és a piaci kockázatok mértéke is emelkedik, a befektetők hozamelvárása is megnő, ami önmagában alacsonyabb (nominális) cégértéket eredményezhet.

 

POTENCIÁLIS VEVŐK SZÁMA ÉS INFORMÁLTSÁGA

Egy cég „elméleti értéke” mindig a piac általános értékítéletét tükrözi, míg a konkrét vételár függ a vevő egyedi kockázatviselési hajlandóságától, a vásárlás révén elérhető lehetséges szinergiáktól, illetve a feleknek az eladási alkufolyamatban lévő pozíciójától. A járványidőszakban az általános befektetési kedv jellemzően romlik, ami a potenciális vásárlók számát is csökkentheti. Ezt a negatív hatást ugyanakkor ellentételezheti, hogy a járványidőszakban aktív vevők jellemzően kevésbé kockázat-érzékenyek, illetve vásárlási szándékuk határozottabb és stabilabb.

Forrás: https://www.pwc.co.uk/issues/crisis-and-resilience/covid-19/the-impact-of-covid-19-on-valuations.html

Összeállította:

HABIL. KOVÁCS GÁBOR

Habilitált egyetemi docens, szakvezető, dékánhelyettes

Kautz Gyula Gazdaságtudományi Kar

Email cím: kovacsg@sze.hu