22 jógyakorlat a spa- és a wellnessipar számára Covid idején

22-jogyakorlat-a-spa-es-a-wellnessipar-szamara-covid-idejen.jpgJelen körülmények között a spa- és a wellnessiparág szereplői számára a legfontosabb, hogy felkészüljenek az újranyitásra. Az EHL Inshights 22 pontban összegezte, milyen teendői vannak a szállodáknak, fürdőlétesítményeknek jelen helyzetben, vagyis az újranyitásra való felkészülés szakaszában, az újranyitáskor a személyzet biztonságának garantálása érdekében. A maszk és a kesztyű nagy valószínűséggel továbbra is a mindennapjaink része lesz. A spa- és wellnessiparág számára fontos az átláthatóság, a világos kommunikáció, hogy megerősödve jöjjenek ki a krízishelyzetből.

Kulcsszavak: spa, wellness, jógyakorlat

Üzleti SZEmle - 2021. február

Az EHL Insights 22 jógyakorlatot fogalmazott meg a spa és wellness iparág számára a jelenlegi pandémiás helyzetben. Először az újranyitásra kell felkészülni, másodsorban az újranyitással kapcsolatban számos teendőket kell átgondolni, harmadjára pedig a személyzet biztonságát kell garantálni (1. ábra).

1. ábra: 22 tennivaló a spa és wellness szektor újranyitása előtt

Keller.V.2102.2.docx.png

Az újranyitásra való felkészüléskor biztosítani kell a vendégek bevonódását, a közösségi médián keresztül történő motiváló posztok közlésével, illetve tippek és trükkök videók megosztásával, hogyan lehet a wellness élményt az otthonukba varázsolni. Fontos a vendégekkel való rendszeres kommunikáció a weboldalon, a központi és a helyi kormányzat jogi szabályozásának, rendeleteinek folyamatos nyomon követése. A cash flow biztosítása érdekében intelligens, költségcsökkentő megoldásokkal kell előállni, pl. az ajándékkártyák meghosszabbításával, a kitartó ügyfelek hűségének jutalmazásával, néhány szolgáltatás virtuális platformra történő áthelyezésével. A társadalmi távolságtartás továbbra is fennmarad, ezért a 2 méteres távolságot mindenhol ki kell alakítani, pl. bútorok elrendezésénél, bejáratnál, kijáratnál. Fontos az ellátási lánc tagjaival való folyamatos kapcsolattartás. A csapat képzése során nagy hangsúlyt kell fektetni a tisztasági és a fertőtlenítési előírások elsajátítására és annak kommunikálására. A belföldi vendégekre való felkészülés része a hely (település és környéke) történelmének és hagyományainak megismerése. 

Az újranyitásra új útmutatókat, eljárásmódokat kell kidolgozni, hiszen mindennél fontosabb a vendégek megnyugtatása, hogy biztonságos, egészséges környezetbe érkeznek, ha gyógyulásról, vagy kikapcsolódásról van szó. Ha már az újranyitás időpontja konkretizálódik, értesíteni kell a vendégeket, pozitív, motiváló üzenetekkel a biztonságos fürdőlátogatásról. Érkezés előtt levélben tájékoztatni kell a vendégeket a biztonsági előírásokról, amit aláírva kérünk leadni érkezéskor. Érkezéskor a kézfertőtlenítés és a nedves törlőkendő átadása éppúgy az üdvözlési rituálé része lesz, mint az ajándék, vagy a frissítő ital. Minden nyomtatott anyagot (étlap, szórólap, tájékoztató kiadványok) le kell cserélni QR-kódra. A fürdőben található üzletek rendszeres (fél óránkénti) fertőtlenítése lényeges. Nem lehet próbálni, vagy termékmintát adni, maximum a recepción, de inkább digitális megoldásokban kell gondolkodni és az érintésmentes fizetési módokat kell biztosítani. A kezelések a higiéniai előírások mellett történnek, minimum 20 s-ig tartó kézmosással kezdődnek, és alapos fertőtlenítéssel végződnek. Néhány szolgáltatást - jakuzzi, szauna, gőzkabin -, ahol a kötelező társadalmi távolságtartás nehezen kivitelezhető, átmenetileg érdemes zárva tartani. A gyógyvizes lehetőségek és a medencék igénybevétele előtt kötelezővé kell tenni a szappanos tusolást és a fél órás foglalási időt a vendégek létszámának korlátozása érdekében. A relaxációs helyek használatánál is a kötelező távolságtartásra kell figyelni, illetve a takarókat, párnákat el kell távolítani. Az öltözőszekrények esetében minden harmadikat lehet vendégnek kiadni, a személyes tárgyaikat ott kell megőrizniük, az öltözőknél pedig a vendégek egyirányú áramlását kell biztosítani, átmenetileg nem használhatják a kéz-, és ruhaszárítókat. Az edzőteremnél az egyes gépeket plexi fallal kell leválasztani, óránként fertőtleníteni kell az eszközöket, a közös sport programok helyett szobában végezhető, online (TV-n keresztül) elérhető gyakorlatokat, edzéseket kell biztosítani. 

A személyzet biztonsága leginkább úgy garantálható, hogy az egyes munkaállomásokon minimálisra csökkentik a fizikai kontaktust, és rendszeres szüneteket iktatnak be a közvetlenül egymással dolgozók munkaidejébe. A recepción mindenkinek saját tolla és fertőtlenítője legyen, a számítógépeket, telefonokat pedig 30 percenként érdemes áttörölni. Át kell állni a digitális számlázásra és az érintésmentes fizetési módokra. Minden dolgozónak kötelező az egyszer használatos maszk és a kesztyű viselete, amit a terapeuták, szépségápolók minden kezelés után eldobnak, de legalább 4 óránként lecserélnek. A fodrászok, kozmetikusok, manikűrösök, pedikűrösök számára pedig kötelező az arcpajzs használata. Az egyenruhákat textil fertőtlenítővel kell kezelni rendszeresen. 

A járvány második hulláma idején, amikor a fürdő és wellness létesítmények is újabb leállására kényszerültek, az újranyitás pedig bizonytalan érdemes tovább fejlődni és hasznosan felkészülni a jövőre. 

Forrás: https://hospitalityinsights.ehl.edu/-best-practices-wellness-and-spa-department-covid

Összeállította:

Dr. Keller Veronika

egyetemi docens

Marketing és Menedzsment Tanszék

Széchenyi István Egyetem